Ψυχολογική βοήθεια…

Στους δύσκολους καιρούς, δεν απειλείται μόνο το σώμα μα και η ψυχή. Στους δύσκολους καιρούς, παίρνουμε βοήθεια από όπου μπορούμε. Πιο αποτελεσματικό είναι να απευθυνόμαστε στους ειδικούς. Γι΄αυτό, η ψυχολόγος Λυμπεράκη Δήμητρα, που συνεργάζεται πια με το σχολείο μας, προσφέρει τις πρώτες συμβουλές στους γονείς, για να αντιμετωπίσουν πιο αποτελεσματικά τις νέες προκλήσεις. Διαβάστε το κείμενο και μη διστάσετε να απευθυνθείτε.

“Παρακάτω θα παραθέσω μερικές πρώτες σκέψεις που θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας επιδιώκοντας μια πρώτη- εξ΄ αποστάσεως γνωριμία με όλους και όλες εσάς. Επέλεξα να κάνω μια σύντομη και επιγραμματική αναφορά σε κάποιες προτάσεις ψυχολογικής υποστήριξης, παραθέτοντάς τες ως “βασικές συμβουλές” και ελπίζω να σας φανούν χρήσιμες!

Οι δυσκολίες που επιφέρει ο καθημερινός εγκλεισμός μέσα στο σπίτι, η διακοπή των κοινωνικών επαφών, η συνεχής παραμονή στο σπίτι, η απώλεια του καθημερινού προγράμματος αλλά και η απώλεια αγαπημένων μας ανθρώπων είναι παράγοντες που επιβαρύνουν την ψυχολογία μας. Η διατήρηση ενός ήρεμου οικογενειακού περιβάλλοντος αυτές τις δύσκολες μέρες εξαρτάται πολύ από την ήρεμη ψυχολογική κατάσταση των γονέων. Η συμπεριφορά μας εξάλλου αποτελεί πρότυπο σε πολλές περιπτώσεις για τα μικρά παιδιά.

 • Αν νιώσουμε πως δεν τα καταφέρνουμε, λαμβάνουμε υπόψη πως μπορεί να χρειαζόμαστε περισσότερο χρόνο για να ανταποκριθούμε στα προσωρινά νέα δεδομένα και επαναπροσδιορίζουμε τους στόχους μας σε περισσότερο εφικτούς και ρεαλιστικούς, όπως άλλωστε κάνουμε σε κάθε μας δυσκολία.

 • Προσέχουμε τον εαυτό μας. Είναι κατανοητό να αισθανόμαστε άγχος και ανησυχία για τον εαυτό μας αυτή τη στιγμή και μπορεί να έχουμε αρκετές και πολύ δύσκολες προκλήσεις να διαχειριστούμε. Ψάξτε να βρείτε πράγματα που θα σας βοηθήσουν να τα βγάλετε πέρα. Με τον τρόπο αυτό θα είναι πιο εύκολο για εσάς να ανταποκριθείτε με τον τρόπο που επιθυμείτε όταν απευθύνεστε σε παιδιά και νέους ανθρώπους.

 • Ενημερωνόμαστε λαμβάνοντας έγκυρες πληροφορίες σχετικά με τον COVID-19 και να ακολουθείτε τα μέτρα ασφάλειας για την πρόληψη της λοίμωξης. Κάνουμε «διάλειμμα» από τις ειδήσεις για τον COVID-19 όταν το χρειαζόμαστε. Η ενασχόληση με αναξιόπιστες πηγές ενημέρωσης και η πολύωρη έκθεσή μας σε ειδήσεις ενισχύουν το αίσθημα ανασφάλειας και φόβου.

• Η δημιουργία ενός καθημερινού προγράμματος βοηθά στην συγκέντρωση του μυαλού και ενισχύει το αίσθημα ασφάλειας, ελέγχου και διατηρεί την ομαλότητα στην καθημερινότητά μας. Έτσι είναι σημαντικό να διατηρούμε όσο το δυνατόν μια σταθερή ώρα αφύπνισης και κατάκλισης, ένα σταθερό ωράριο εργασίας από το σπίτι, όπως επίσης να ορίζουμε συγκεκριμένες ώρες ενασχόλησης με οικιακές εργασίες. Η κατάργηση του προγράμματος προσδίδει έναν χαοτικό χαρακτήρα στην καθημερινότητά μας.

 • Η κοινωνικοποίηση και η διατήρηση των σχέσεων που είχαμε προ καραντίνας (μέσω τηλεφωνικών κλήσεων, βιντεοκλήσεων κτλ) λειτουργεί ως βαλβίδα αποσυμπίεσης στην ήδη βεβαρημένη καθημερινότητά μας.

 • Η διατήρηση ενός “υγιεινού τρόπου” ζωής (διατροφή-άθληση-ύπνος) ενισχύει την σωματική και ψυχική μας υγεία. Το πρόγραμμα βοηθάει τα παιδιά και τους νέους ανθρώπους να αισθάνονται ασφαλείς. Το να περνάτε χρόνο έξω στη φύση μπορεί επίσης να έχει οφέλη. Υπάρχουν στοιχεία ότι η επαφή με τη φύση ενισχύει τη διάθεση, για το λόγο αυτό, με δεδομένο ότι σας το επιτρέπει ο γιατρός σας, προσπαθείτε να περνάτε χρόνο εκτός σπιτιού με τα παιδιά και τους νέους ανθρώπους. Σε περίπτωση που δεν μπορούν ή δεν επιθυμούν να βγουν από το σπίτι, ενθαρρύνετέ τους να κάνουν κάποιας μορφής άσκηση στο σπίτι.

 • Σε περίπτωση έντονου άγχους είναι σημαντικό να ζητήσουμε βοήθεια από κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας. Αναζητήστε τηλεφωνικές γραμμές κατά την περίοδο της καραντίνας.

• Προσοχή στους φαύλους κύκλους. Υπάρχουν κάποιες συμπεριφορές που αυξάνουν το άγχος και εύκολα μπορούν να υιοθετηθούν αυτήν την περίοδο (το να ανατρέχουμε διαρκώς στις μηχανές αναζήτησης, πχ google, το να περνάμε πολύ χρόνο μιλώντας για τις ανησυχίες μας, το να νιώθουμε ότι καραδοκεί ο κίνδυνος. Να είστε σε εγρήγορση για τον εντοπισμό τέτοιων συμπεριφορών και να ενθαρρύνετε τα παιδιά και τους νέους να παρατηρούν τι βοηθά (όχι μόνο βραχυπρόθεσμα) και τι χειροτερεύει το άγχος Σχετικά με τους μικρούς και τις μικρές μας φίλους/φίλες…

• Είναι σημαντικό να βοηθήσετε τα παιδιά να καταλάβουν ότι ως ένα βαθμό η ανησυχία και το άγχος είναι φυσιολογικά και να βρείτε τρόπους να τα αντιμετωπίσετε (πχ ‘όταν ανησυχώ για κάτι μ’ αρέσει να μιλάω με το φίλο μου» Να πάρουμε το φίλο σου να του μιλήσεις; ‘ ή’ όταν ανησυχώ μου αρέσει να βλέπω μια αστεία εκπομπή στην τηλεόραση » τι εκπομπή θα ήθελες να δούμε; ‘ Είναι εντάξει να ξέρουν ότι και οι ενήλικες ανησυχούν αλλά θα τους είναι πιο δύσκολο να μοιραστούν τις ανησυχίες τους και θα τρομάξουν περισσότερο αν δουν τους ενήλικες να μην μπορούν να το αντιμετωπίσουν.

Μιλώντας για ανησυχίες

 • Ενημερώστε τα παιδιά για τον κοροναϊό και τα μέτρα υγιεινής που καλούνται να τηρήσουν χρησιμοποιώντας οδηγίες ανάλογες της ηλικίας τους. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν μέτρα αυτοπροστασίας αλλά ταυτόχρονα να είναι ενημερωμένα για το ότι ο ιός σπάνια προσβάλλει μικρά παιδιά, προκειμένου να νιώσουν πιο άνετα.

• Προσπαθήστε να απαντήσετε σε όλα τα ερωτήματα που σας θέτουν με απαντήσεις ανάλογες της ηλικίας τους, για να καθησυχάσετε τους φόβους τους και να ενισχύσετε το αίσθημα ασφάλειας. Είναι πολύ καλό να μιλάτε στα παιδιά όταν σας αναφέρουν τις ανησυχίες τους γιατί τότε είναι ξεκάθαρα έτοιμοι να μιλήσουν. Αλλά ξέρουμε ότι αυτό δεν είναι πάντα δυνατό, και είναι σημαντικό να μιλάτε όταν κανείς δεν είναι αγχωμένος, απασχολημένος ή κουρασμένος. Μπορεί επίσης να είναι χρήσιμο να αποφεύγετε να μιλάτε για ανησυχίες λίγο πριν την ώρα του ύπνου γιατί αυτά που συζητιούνται μπορεί να φανούν πιο τρομακτικά αυτήν την ώρα. Αν τα παιδιά αναφέρουν τις ανησυχίες τους τέτοιες ώρες, πείτε τους ότι τις ακούσατε, ότι θέλετε σίγουρα να τις συζητήσετε, συμφωνήστε μια άλλη ώρα για να έχετε τη συζήτηση (και κάντε την). Μετά, ίσως επινοήσετε κάποια άλλα πράγματα που μπορούν να σκεφτούν για να απασχολήσουν αντί να σκέφτονται τις ανησυχίες τους.

 • Συζητήστε μαζί τους για την κοινωνική αποστασιοποίηση που έχει επιβληθεί λόγω της καραντίνας: ενημερώνουμε ότι βλέπουμε τους ηλικιωμένους εξ αποστάσεως (τηλέφωνο, βιντεοκλήση κτλ) για να τους προστατεύσουμε, πως αυτό είναι το καλύτερο δώρο που μπορούμε να κάνουμε στον παππού και την γιαγιά μας και πως αυτό είναι κάτι προσωρινό.

• Αφιερώστε κάθε μέρα λίγο ποιοτικό χρόνο μαζί τους (χωρίς να αποσπάται η προσοχή σας από οτιδήποτε άλλο) για να παίξετε,να τραγουδήσετε, να συζητήσετε κτλ.

• Ενθαρρύνετέ τα να ασχοληθούν με τις σχολικές δραστηριότητες, καθώς με αυτόν τον τρόπο διατηρούν ένα πρόγραμμα στην καθημερινότητά τους, διατηρούν μια επαφή με το σχολείο και συνεχίζουν να έχουν επικοινωνία με τους συμμαθητές τους.

• Είναι ανακουφιστικό για τα παιδιά να γνωρίζουν πως είναι φυσιολογικό να βιώνουν διαφορετικά και δυσάρεστα συναισθήματα λόγω της ιδιαίτερης κατάστασης και πως σταδιακά η καθημερινότητα θα επανέλθει σε προηγούμενους ρυθμούς.

 Αν εντοπίστε κάτι ανησυχητικό, σκέψεις ή συμπεριφορές των παιδιών που είναι δύσκολο να τις διαχειριστείτε απευθυνθείτε στο σχολείο ώστε να μεσολαβήσει για την επικοινωνία μαζί μου.

Για οτιδήποτε άλλο είμαι στη διάθεσή σας μέσω του email:  dlymperak@sch.gr .

 Ευχαριστώ πολύ

Λυμπεράκη Δήμητρα, ψυχολόγος

Βιβλιογραφία: Εθνικός Οργανισμός ∆ημόσιας Υγείας (2020).Οδηγίες για παραμονή παιδιών και εφήβων στο σπίτι. Ανακτήθηκε από:https://eody.gov.gr/odigies-gia-paramoni-paidion-kai-efivon-stospiti Μαυρομαρά. Λ., Γεωργούλης, Α. & Γονιδάκης, Φ. (2020). Σύντομος οδηγός για άτομα που βρίσκονται σε απομόνωση λόγω κοροναϊού. Α’ ψυχιατρική κλινική, ιατρική σχολή, ΕΚΠΑ, Αιγινήτειο Νοσοκομείο. Χατζηχρήστου, X., Υφαντή, Θ., Λαμπροπούλου, Κ., Λιανός, Π., Γεωργουλέας,Γ., Μίχου, Σ., Φραγκιαδάκη, ∆., Αθανασίου, ∆. (2020).Συζητώντας και στηρίζοντας τα παιδιά και τους εφήβους για τον Covid -19:Χρήσιμες επισημάνσεις για γονείς.Αθήνα: Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ”

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: